Of het nu gaat om bewonersgroepen, NGO’s, consumentenorganisaties, aandeelhouders of overheden: partijen komen steeds vaker op voor hun belangen en roeren zich actief in het publieke en politieke debat. Al deze stakeholders hebben daarmee invloed op de bewegingsvrijheid, reputatie en bedrijfsvoering van private en maatschappelijke organisaties.
Arena Public Affairs & Communicatie adviseert u graag over (het inrichten van) professioneel stakeholdermanagement. Signalen uit de externe omgeving kunt u met professioneel stakeholdermanagement vroegtijdig gebruiken ten behoeve van (interne) overwegingen en beslissingen. Door stakeholders daarnaast gestructureerd, vaker en bij voorkeur zo vroeg mogelijk te betrekken bij te maken keuzes en bestaande dilemma’s, voorkomt u verrassingen en bouwt u als organisatie aan vertrouwen.
Wie zijn uw belangrijkste stakeholders? Hoe denken zij over uw organisatie en de manier waarop u problemen aanpakt en kansen verzilvert? Zijn zij bereid om actie te ondernemen op een voor u belangrijk onderwerp of richting uw organisatie? Arena Public Affairs & Communicatie helpt u bij het opzetten en uitvoeren van kwalitatief stakeholderonderzoek.
Wij brengen de relevante stakeholders voor u in kaart of gaan voor u met hen in gesprek. Stakeholders kunnen (al dan niet anoniem) aangeven hoe zij over uw organisatie denken en wat zij bij de voor uw organisatie relevante onderwerpen van belang vinden. Hierdoor krijgt u open en eerlijke feedback of inzicht in ‘the elephant in the room’. Dit helpt uw organisatie de strategie en aanpak in omgang met deze stakeholders en/of belangrijke onderwerpen te verbeteren.
Het organiseren van een thematische of doorlopende dialoog tussen uw organisatie en stakeholders draagt op meerdere manieren bij aan begrip, vertrouwen en samenwerking. Door verschillende stakeholders ook onderling met elkaar in contact en in dialoog te brengen, ontstaan verrassende en verfrissende inzichten. Nieuwe samenwerkingen komen tot stand, (on)mogelijkheden van uw organisatie worden beter begrepen of geaccepteerd.
Het ontvangen van waardevolle kritieken en ideeën van stakeholders resulteert vervolgens in betere dienstverlening, producten of een bijgestelde koers. Samen met u verzorgt Arena Public Affairs & Communicatie een kwalitatieve en inhoudelijke dialoog, waarbij wij niet vergeten om elkaar ook persoonlijk te leren kennen.